LINN DÖSSING

MITT BÄSTA SOMMARMINNE

Den 1-4 juli var jag, pappa, Sofie och Marcus i Berlin för att fira pappas 50 årsdag. En otroligt härlig och mysig resa, hade inga förväntningar på resan så därför toppade den ju verkligen.

1 juli: Denna dagen reste vi nästan bara hela dagen. Vår båt gick från Trelleborg 7.15 och vi var framme i Tyskland ca 11.30, sen hade vi en bilresa på ca 3 tim och 30 min framför oss. Vi blev inte hungriga under tiden så vi körde allt i ett streck (eller pappa körde och jag skötte musiken, Sofie och Marcus sov nästan hela resan haha.) När vi väl kom fram checkade vi in på hotellet sen tog vi oss in till centrum för att äta. Vi gick seriöst i nästan 2 timmar och letade mat för det var så dåligt utbud på glutenfri mat (min syster är nämligen glutenintolerant så det var tvunget), tillslut fick vi dela upp oss och käka innan vi åkte hem mot hotellet igen, vi va väldigt trötta efter att ha rest hela dagen så vi somnade tidigt.

2 juli: Sightseeing! Vi utforskade Berlin till fullo. Vi hade några saker på vår lista som vi ville se och det var Berlinmuren, Checkpoint Charlie och Brandenburger tor, sen fanns det ett museum vid Berlinmuren som hette Topographie des terrors där jag var tvungen att gå in också. Det handlade om andra världskriget och det är något jag tycker är så himla intressant och hemskt, känns väldigt roligt att ha upplevt allt detta. Eftersom vi hade gått över 1 mil var vi lagom trötta när vi kom hem till hotellet så vi valde restaurangen som låg under hotellet, och det kommer vi aldrig ångra. Jag åt den godaste pastan jag någonsin ätit, saknar den varje dag haha! Vi satt där i några timmar innan vi kröp ner i sängen för att somna i lagom tid, vi skulle ju upp tidigt och fira 50-åringen.

3 juli: PAPPAS 50-ÅRSDAG! Jag, Sofie och Marcus väckte pappa med skönsång, champagne och presenter på sängen. Jag och Sofie hade hela dagen planerad så pappa fick bara veta lite och lite, vi hade fyra olika kort där vi hade beskrivit vad som skulle hända, och dom gav vi honom en och en under dagens gång. Vi började med att äta frukost och sedan åka in till stan för att pappa skulle hitta något han ville köpa (som vi betalade, som en av presenterna). Efter det gick vi till affären och handlade allt vi ville ha till picknick för att sedan sätta oss i en park och njuta, när vi hade suttit där i några timmar var det dags att åka hem för att svira om till våra Sverige-tröjor, DET VAR DAGS FÖR ÅTTONDELSFINAL I VM.

Vi valde att sätta oss på ett ställe med tv och öppet tak, så härligt! Vi tog en varsin drink och gick där ifrån gladare än någonsin (vilket personerna bakom oss inte gjorde eftersom dom höll på Schweiz) , Sverige vann ju! Vi tog en shoppingrunda på primark innan vi gick tillbaka till samma ställe och åt kvällsmat, det var så himla gott och där satt vi i flera timmar innan vi åkte hem och la oss efter en helt fantastisk dag.

4 juli: Avresa hemåt! Vår färja gick väldigt sent på kvällen så vi hade absolut ingen stress. Vi åt frukost och sedan åkte jag och min syster in till primark en sista gång för att lämna tillbaka lite saker. När vi var tillbaka började vi köra mot Sassnitz, vi stannade på några ställen och handlade innan vi kom fram till hamnen. Vi gick inne på bordershop i några timmar innan vi fick lov att köra på färjan. Denna hemresan var hemsk, både jag och pappa hade fått feber och halsont + att det var kallt på båten så det var svårt att sova. Vi var äntligen hemma i sängen vid 4.30 på morgonen, då sov jag godare än någonsin kan jag lova er!

Detta är mitt absolut bästa sommarminne, dels för det var så mycket finare och mysigare än jag tänkt mig men också för att jag inte gjorde så mycket mer än att jobba i sommar, därför var det guldvärt att få komma ut på en liten resa! Vad är ert bästa sommarminne?